Gliwickie Spotkania Chóralne to znany i ceniony, śląski festiwal muzyczny z tradycjami.

W tym roku zapraszamy na jego XXXIX edycję: trzy festiwalowe dni, pięć koncertów, warsztaty muzyczne dla dzieci i dorosłych, spotkanie z dawnymi instrumentami i muzyką ludową, opowieści o tradycji i zwyczajach, praca z głosem, możliwość wspólnego śpiewu, spotkanie z muzyką klasyczną w wykonaniu solistów, zespołów kameralnych oraz wieloosobowych chórów, prezentacja muzyki współczesnej i dawnej.

Zapraszamy do Gliwic na 13 i 14 kwietnia oraz na koncert finałowy 12 maja (pełny program znajduje się pod plakatem poniżej).

Tegoroczny festiwal rozłożony jest na dwa bloki:

Pierwszy z nich – pasyjny – to 13 i 14 kwietnia, finał planowany jest już na czas wielkanocny, na niedzielę 12 maja. Rozkład ten jest uzasadniony wybranym na tegoroczny festiwal repertuarem muzycznym gospodarzy jak również zaproszonych gości.

Cały sobotni dzień, jako inaugurujący festiwal. będzie prawdziwą uczta dla miłośników muzyki tradycyjnej, muzyki polskich korzeni. W czasie warsztatów i koncertu obcować będziemy mogli z polskimi pieśniami z tradycji wiejskiej, szlacheckiej, mieszczańskiej (XVII-XIX w.) prowadzone przez artystkę Anię Brodę – piosenkarkę, cymbalistkę, kompozytorkę, autorkę tekstów , producentkę muzyczną . Trzy spotkania muzyczne będą okazją do spotkania z muzyką polską, wielkopostną oraz z tradycyjnymi instrumentami m. in. lirą korbową. Chcemy tym polskim akcentem wpisać się w obchody świętowania odzyskania przez nasz kraj niepodległości.

Zaplanowaliśmy trzy niezależne spotkania:

Sobotnie przedpołudnie w Willi Caro to interpersonalne warsztaty z muzyką i słowem dla dzieci z rodzicami. Będzie muzycznie, śpiewająco i instrumentalnie – nowe piosenki ze starej tradycji. Muzyka folkowo-jazzowa na śpiew „biały” i cymbały wileńskie i lirę korbową. Eksperymenty z dźwiękiem i rytmem, szybka nauka wpadających w ucho melodyjek z udziałem rekwizytów jak np. dzwonki, trójkąty i tamburyny.

Sobotnie popołudnie w Willi Caro to spotkanie dla dorosłych chcących poznać wielkopostne tradycje muzyczne. W programie: pieśni wielkopostne, pasyjne, piety do Świętych Pańskich, opowieści o zwyczajach Wielkiego Postu, o pieśniach, modlitwach i muzyce, śpiewanie pełnym, wdzięcznym głosem – a capella, lub z akompaniamentem liry korbowej. Zapraszamy serdecznie szukających nowych dróg własnej muzycznej ekspresji na spotkanie z białym głosem. Gwarantujemy przeniesienie się w czasie i spotkanie z polską, „korzenną” kulturą muzyczną. Śpiew biały jest także ważnym narzędziem prowadzącym do samodoskonalenie i rozwoju osobistego.

Wieczór „Pieśni o duszy, o śmierci, o niebie, o piekle” to już autorski koncert Anny Brody w wyjątkowym czasie poprzedzającym Triduum Paschalne. Zakładamy współudział w koncercie uczestników popołudniowych warsztatów. Zapraszamy do kościoła akademickiego pw. Św. Michała Archanioła w Gliwicach.

W drugi dzień tegorocznego festiwalu, odbędzie się wieczorny koncert muzyki pasyjnej „Miserere Mei”, i wieczór ten składamy w ręce dwóch zespołów śpiewaczych, które – w ostatnim czasie poszczycić mogły się kilkoma znaczącymi nagrodami uzyskanymi na konkursach i przeglądach chóralnych w naszym kraju.

Jako pierwszy zespół wystąpi Towarzystwo Śpiewacze “Lutnia” im. Jana Orszulika ze Strumienia pod dyrekcją Anny Czerwińskiej. „Lutnia” to chór o prawdziwie imponującej historii – Towarzystwo Śpiewacze zostało założone we wrześniu 1918 roku, na dwa miesiące przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości.  Powstało ono z inicjatywy grupy nauczycieli szkoły powszechnej w Strumieniu pod egidą Jana Orszulika, imieniem którego nazwano później stowarzyszenie. Chór skupia w swych szeregach ludzi w różnym wieku i różnej profesji. Na repertuar chóru składają się utwory muzyki sakralnej i świeckiej z różnych epok – od średniowiecza do współczesności, kompozytorów polskich i zagranicznych, a także utwory muzyki ludowej i rozrywkowej.

Anna Czerwińska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na kierunku Kompozycja, dyrygentura i teoria muzyki w specjalności Dyrygentura chóralna. Od 2015 roku jest asystentem w Akademickim Chórze Politechniki Śląskiej w Gliwicach, a dyrygentem Chóru Towarzystwa Śpiewaczego “Lutnia” im. Jana Orszulika w Strumieniu jest od 2016 roku.

Kolejnym gościem festiwalu będzie Schola Duszpasterstwa Akademickiego ALBERTINUM pod dyrekcją Szymona Szymika.

Schola zrodziła się z potrzeby celebracji piękna liturgii poprzez dbałość i pielęgnacje śpiewu liturgicznego i właśnie temu powołaniu śpiewacy pozostali wierni do dziś służąc oprawą muzyczną w czasie wieczornej, niedzielnej Mszy akademickiej w kościele pw. Św. Michała Archanioła w Gliwicach. Repertuar scholi to muzyka liturgiczna tradycyjna, dawna oraz współczesna, będąca dziełem twórców muzyki liturgicznej związanych z Dominikańskim Ośrodkiem Liturgicznym. Nieoficjalnie to właśnie wielki Michał Archanioł jest patronem ALBERTINUM.

Scholą dyryguje Szymon Szymik, jeden z jej założycieli. Swoją przygodę z chóralistyką rozpoczął w 2003 roku, śpiewając w chórze Bel Canto, działającym w Zespole Szkół im. Powstańców Śląskich w Rybniku. Od samego początku studiów (Technologia Chemiczna na Politechnice Śląskiej w Gliwicach) śpiewa w Akademickim Chórze Politechniki Śląskiej, prowadzonym przez Tomasza Giedwiłło; początkowo jako chórzysta, teraz również jako solista (m. in. Carmina Burana C. Orff, Stabat Mater A. Dvorak, Mesjasz G. F. Haendel, Requiem M. Durufle). Od 2012 równolegle ze studiami uczył się w PSM im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach na wydziale wokalnym. Jest dyrygentem – autodydaktą i pasjonatem.

Majowy, niedzielny koncert finałowy będzie spotkaniem z dwoma siostrzanymi zespołami: Akademickim Chórem Politechniki Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Giedwiłło oraz Akademickim Chórem Politechniki Wrocławskiej pod dyrekcją Małgorzaty Sapiechy-Muzioł. Gościny udzieli nam kościół katedralny pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Pierwsza część koncertu będzie okazją do wysłuchania akademików z Wrocławia w ich mistrzowskim repertuarze. Zróżnicowany repertuar chóru obejmuje wiele rodzajów, gatunków i stylów, począwszy od muzyki dawnej po współczesną, utwory kompozytorów polskich i zagranicznych, wykonywanych zarówno a cappella, jak i u z udziałem orkiestr symfonicznych oraz solistów w ramach wielkich form wokalno-instrumentalnych, musicali czy operetek.

Druga część koncertu będzie należeć do Akademickiego Chóru Politechniki Śląskiej, który na tę okazję przygotowuje premierowy w swoim repertuarze utwór „Magnum Mysterium” Gašpera Jereb`a.

W  utworze walory brzmieniowe prezentuje zarówno chór jak i akompaniujący mu instrument – został napisany na czterogłosowy chór oraz akompaniament harfy.

Do współpracy przy koncercie Akademicy zaprosili wybitną instrumentalistkę, Amelię Tokarską – harfistkę Opery Narodowej w Brnie oraz pierwszą harfistką Filharmonii Bohuslava Martinu w Zlinie. Amelia Tokarska w lipcu 2014 roku została wybrana przez Komisję World Harp Congres jako jedna z 24 młodych harfistek z całego świata do programu Focus on Youth, w ramach którego wzięła czynny udział w XII Światowym Kongresie Harfowym w Sydney (Australia). / Szczegóły na www.gsch.pl

Plakat 39. GSCh

Sobota, 13 kwietnia 2019r., godz. 10:30

miejsce: Willa Caro ul. Dolnych Wałów 8a, Gliwice
„Dlaczego jajo jest mądrzejsze od kury?” – warsztacik muzyczny Ani Brody dla dzieci i dorosłych
UWAGA – mimo że taka informacja widnieje na plakacie, to zapisy na warsztaty nie są wymagane

Sobota, 13 kwietnia 2019r., godz. 15:30

miejsce: Willa Caro, Dolnych Wałów 8a, Gliwice
”Warsztaty Pieśni Postnych” – aktywne warsztaty z głosem dla dorosłych prowadzone przez Anię Brodę
UWAGA – mimo że taka informacja widnieje na plakacie, to zapisy na warsztaty nie są wymagane

Sobota, 13 kwietnia 2019r., godz. 18:45

miejsce: kościół akademicki pw. Św. Michała Archanioła, Krzywoustego 1, Gliwice
„Pieśni o duszy, o śmierci, o niebie, o piekle” – koncert Ani Brody

Niedziela, 14 kwietnia 2019r., godz. 17:00

miejsce: kościół parafialny pw. Wszystkich Świętych, Kościelna 4, Gliwice
„Miserere Mei” – koncert muzyki pasyjnej
Wykonawcy:

  • Towarzystwo Śpiewacze “Lutnia” im. Jana Orszulika w Strumieniu pod dyrekcją Anny Czerwińskiej
  • Schola Duszpasterstwa Akademickiego ALBERTINUM pod dyrekcją Szymona Szymika

Niedziela, 12 maja 2019r., godz. 19:15

miejsce: kościół katedralny pw. Św. Ap. Piotra i Pawła, ul. Jana Pawła II/5, Gliwice
Koncert festiwalowy w wykonaniu Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej pod dyrekcją Małgorzaty Sapiechy-Muzioł
Koncert finałowy: Gašper Jereb – „Magnum Mysterium”
Wykonawcy koncertu finałowego:

  • Amelia Tokarska – solo harfa
  • Akademicki Chór Politechniki Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Giedwiłło